Monday 5 March 2012

PERASAAN BAKAL IBU MENGANDUNG BUAT KALI PERTAMA DAN TANDA-TANDA KEHAMILAN

Mengandung buat Kali Pertame? Bagaimane perasaan anda, GEMBIRA? BIASE2 AJE? EXCITED TERLEBIH?@ X KISAH PUN? hmm....

Assalamualaikum,,, buat kali pertamenye saye ingin berkongsi pengalaman saye dengan para2 ibu ataupun bakal2 ibu tentang perasaan saye bila mendapat tahu yang saye ni hamil untuk pertama kali nye (ank sulongle heheh....). So bagaimane perasaan saye??? emm... mestilah gembire, terharu, teruje dan perasaan TAKUT PUN ade bile pikir kan hari nak bersalin nanti huhuhu....
x sangke pulak rase2 loye yang saye alami 2 rupe2nye tande2 awal bahawa saye ni hamil. "SYUKUR ALHAMDULILLAH". Waktu mengetahui saye telah hamil kandungan saye pade waktu 2 dah masuk 5 minggu pun. ( syokknye nk jadi ibu ni kan :)

Ok le dekat sini saye nak kongsikan serba sedikit antara TANDA-TANDA awal kehamilan dan tanda-tanda ini berlaku pada diri saye di awal kehamilan antarenye adelah?

  • RASE LAPAR BERPANJANGAN ( memang seawal saya hamil saye jadi seorang yang kuat makan pada hal sebelum ni xde pun kuat makan).
  • PAYUDARA MEMBENGKAK & RASA SAKIT ( saye juga mengalami gejala sakit di sekitar payudara dan ianye terase sakit apabila disentuh@tersentuh dan kelihatan sedikit bengkak).
  • BERASA LETIH ( memang tidak dinafikan rase tidak bermaya @ letih ni memang akan wujud di awal kehamilan di sebabkan faktor hormon (itu kate my hubby le heheh.....).
  • LOYA@MUNTAH ( kebanyakkan ibu mengandung akan mengalami siptom seperti ini iaitu MORNING SICKNESS tapi alhamdulillah rase loya & muntah2 ini tidak terlalu teruk dan kadang2 je berlaku pade saye).
  • KERAP BUANG AIR KECIL ( keadaan ini berlaku di sebabkan janin telah terbentuk dan rahim mula membesar sebab 2 la ade sesetengah ibu mengandung akan rase kerap hendak membuang air kecil). Jika situasi ini berlaku pada anda, saye nasihatkan supaya lebih berhati-hati ketika hendak ke tandas & kalau boleh janganle berlari takut terjatuh. Bak kate perpatah "malang x berbau so sediakan payung sebelum hujan".
  • TIDAK DATANG HAID ( jika dapati haid lewat @ tidak datang seperti biase (melebihi 2 minggu bagi kitaran haid yang normal) so bolehle cube2 urine test dengan pregnant test 2(murah je kat farmasi & 7e pun ade) untuk mengetahui same ade anda hamil @ tidak. Saye juga melakukan perkara yang same dan hasilnye, Alhamdulillah positif sebab muncul 2 garisan merah pada strip test  maksudnye yeah2...i will be a mommy soon... :-).


 JIKA ADA TANDA-TANDA SEPERTI DI ATAS TERJADI PADE KORANG APE TUNGGU
 LAGI CEPAT2 LE G KLINIK@HOSPITAL UNTUK SAHKAN KEHAMILAN.hehehe.... 
MESTI SERONOK PUNYE NAK DENGAR BERITA GEMBIRA TERUTAMA PADA KAUM SUAMI YANG TAK SABAR NAK JADI AYAH, DADDY, PAPA, ABI dll... hehehe....


Dekat sini saye nak kongsikan juga sedikit koleksi kegembiraan saye setelah tahu bahawa saye ni hamil....
ok le u all setakat inilah entry saye untuk kali ini semoga ianya dapat dikongsikan bersame kawan-kawan semua. (Chericeritakhu)

Ujian Kehamilan menunjukkan yang saye hamil 
www.tips-fb.com

5 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
chericeritakhu.blogspot.com